تکنولوژی آی بیکن iBeacon در سال 2013 توسط شرکت اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل به سراسر جهان معرفی شد. این تکنولوژی با استفاده از تکنولوژی بی‌سیم بلوتوث هوشمند و وای فای، پیام‌هایی را بر اساس موقعیت مکانی افراد، به گوشی‌های هوشمند و تبلت ها ارسال می‌کند. تکنولوژی آی بیکن از زیرمجموعه‌های اینترنت اشیا است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2019 بیش از 50 درصد برندهای دنیا بر روی این تکنولوژی نوآورانه سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

آی بیکن کاربردهای گسترده‌تری نسبت به NFC یا GPS دارد، این تکنولوژی در همه صنایع ازجمله صنعت خرده‌فروشی، بانکداری، هتل داری، غذا و رستوران‌داری، گردشگری، حمل‌ونقل عمومی، حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای و… کاربردهای فراوان دارد. تصور کنید در خیابان مشغول راه رفتن هستید. در همین لحظه یک پیام اطلاع‌رسانی از یک فروشگاه خرده‌فروشی نزدیکتان دریافت می‌کنید: “سلام. به فروشگاه X خوش آمدید، به ازای هر خریدی که شما امروز انجام دهید، 20% تخفیف خواهید گرفت.” چنین چیزی جالب نیست؟! شما به‌راحتی می‌توانید با قدم زدن در خیابان از تمام تخفیف‌ها، پیشنهادهای ویژه، قیمت‌ها و خیلی چیزهای دیگر فروشگاه‌های اطرافتان آگاه شوید.

بیکن‌ها به دلیل استفاده از بلوتوث هوشمند، انرژی کمتری مصرف می‌کنند و در مقابل NFC و GPS مصرف باتری گوشی کمتری دارند. بیکن‌ها در فضای باز تا 70 متر را پوشش می‌دهند و در فضای بسته تا 30 متر؛ اما NFC در محدوده بسیار نزدیک و فاصله‌های خیلی کوتاه کار می‌کند. بیکن در فضای بسته و محیط‌های سرپوشیده به‌خوبی عمل می‌کند اما GPS فقط در مکان‌های باز قادر به موقعیت‌یابی است.

در گذشته ایجاد وفاداری به برند از طریق ارائه کارت‌های وفاداری، تمبر وفاداری و کوپن وفاداری صورت می‌گرفت. امروزه ظهور تکنولوژی‌های جدیدی همچون iBeacon به پیاده‌سازی بهتر برنامه‌های وفاداری کمک می‌کند. تکنولوژی آی بیکن راه‌حل بسیار مناسبی برای پیاده‌سازی برنامه وفاداری مشتریان است، در ادامه به بررسی این دلایل می‌پردازیم؛

سهولت استفاده: به‌کارگیری و پیاده‌سازی تکنولوژی آی بیکن برای کسب‌وکارها بسیار راحت است و دیگر نیازی به کارت‌های وفاداری، تمبرهای وفاداری سنتی و کوپن‌های تخفیف نیست. برنامه‌های وفاداری را می‌توان به‌طور مستقیم به گوشی‌های هوشمند مشتریان مرتبط نمود و تمام اطلاعات را از طریق گوشی‌های هوشمند آن‌ها دریافت کرد. از طریق آی بیکن می‌توان، رفتار خرید مشتریان را به‌راحتی موردبررسی قرارداد و تمبر وفاداری را مستقیماً به گوشی هوشمند مشتریان ارسال نمود.

کمک به جمع‌آوری اطلاعات باارزش: با استفاده از تکنولوژی آی بیکن می‌توان داده‌های زیادی از مشتریان به دست آورد. این داده‌ها بر اساس نیازها، ترجیحات و علایق مشتریان هست. برخی از معیارهای کلیدی وفاداری مشتریان عبارت‌اند از تعداد بازدید هر مشتری از فروشگاه، تعداد دفعات خرید از فروشگاه، مدت‌زمان حضور هر مشتری در داخل فروشگاه و…. این معیارهای کلیدی از طریق بیکن‌های نصب‌شده در فروشگاه قابل‌تشخیص می‌باشند.

کارآمد و مؤثر: تکنولوژی آی بیکن در میان راهکارهای تبلیغاتی و ایجاد وفاداری در مشتریان، کمترین هزینه را دارد درحالی‌که بسیار مؤثر است. آمارها نشان می‌دهد که میزان موفقیت به‌کارگیری این تکنولوژی جهت پیاده‌سازی برنامه‌های وفاداری، به‌مراتب بیشتر از راهکارهای وفاداری سنتی هست.

هدف قرارداد مشتریان بالقوه: یک محتوای خوب طراحی‌شده، شخصی‌سازی‌شده و جذاب برای ترغیب مشتریان بالقوه و افراد اطراف فروشگاه به خرید بسیار مؤثر است. همچنین می‌توان برای تشویق افراد به خرید می‌توان از پیشنهادهای ویژه استفاده کرد و پیام‌های تخفیفی و شگفت‌انگیز را به گوشی‌های هوشمند آن‌ها ارسال نمود.

مطالب مکمل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اصول گیمیفیکیشن , اقای گیمیفیکیشن , اموزش گیمیفیکیشن , انجمن گیمیفیکیشن ایران , انواع گیمیفیکیشن , اهمیت گیمیفیکیشن , ایده های گیمیفیکیشن , ایران گیمیفیکیشن , بازاریابی گیمیفیکیشن , بازاریابی گیمیفیکیشن , بازی گیمیفیکیشن , برنامه گیمیفیکیشن , بوم گیمیفیکیشن , تئوری گیمیفیکیشن , تاریخچه گیمیفیکیشن , تعریف گیمیفیکیشن , تکنیک های گیمیفیکیشن , تکنیک گیمیفیکیشن , حمید فدایی گیمیفیکیشن , خدمات گیمیفیکیشن , دانشگاه تهران گیمیفیکیشن , راهکار گیمیفیکیشن , روانشناسی گیمیفیکیشن , سمینار گیمیفیکیشن , سیستم گیمیفیکیشن , شرکت های گیمیفیکیشن , شرکت گیمیفیکیشن , طراحی گیمیفیکیشن , علم گیمیفیکیشن , عناصر گیمیفیکیشن , عکس گیمیفیکیشن , فدایی گیمیفیکیشن , فروش گیمیفیکیشن , فنون گیمیفیکیشن , قانون گیمیفیکیشن , مثال های گیمیفیکیشن , مزایای گیمیفیکیشن , مستر گیمیفیکیشن , معادل فارسی گیمیفیکیشن , معنای گیمیفیکیشن , معنی واژه گیمیفیکیشن , معنی گیمیفیکیشن , مفهوم گیمیفیکیشن , مقالات گیمیفیکیشن , مقاله های گیمیفیکیشن , مقاله گیمیفیکیشن در آموزش , نقد گیمیفیکیشن , نمودار گیمیفیکیشن , نمونه های گیمیفیکیشن در آموزش , نمونه های گیمیفیکیشن , نمونه گیمیفیکیشن در ایران , نمونه گیمیفیکیشن , هدف گیمیفیکیشن , همایش گیمیفیکیشن , ویژگی های گیمیفیکیشن , پاورپوینت گیمیفیکیشن , پایان نامه گیمیفیکیشن , پرسشنامه گیمیفیکیشن , پروژه گیمیفیکیشن , کاربردهای گیمیفیکیشن , کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش , کاربرد گیمیفیکیشن در صنعت بانکداری , کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار , کاربرد گیمیفیکیشن چیست , کاربرد گیمیفیکیشن , کارگاه گیمیفیکیشن , کتاب طراحی گیمیفیکیشن , کتاب گیمیفیکیشن در کسب و کار , گیمیفیکیشن اجتماعی , گیمیفیکیشن از آشنایی تا طراحی , گیمیفیکیشن ایرانی , گیمیفیکیشن بازاریابی , گیمیفیکیشن بانک رفاه , گیمیفیکیشن به زبان ساده , گیمیفیکیشن تهران , گیمیفیکیشن در آموزش , گیمیفیکیشن در ایران , گیمیفیکیشن در اینستاگرام , گیمیفیکیشن در بازاریابی , گیمیفیکیشن در سلامت , گیمیفیکیشن در فرهنگ سازی , گیمیفیکیشن در فروش , گیمیفیکیشن در کسب و کار , گیمیفیکیشن در گردشگری , گیمیفیکیشن رفاه , گیمیفیکیشن سازمانی , گیمیفیکیشن سلامت , گیمیفیکیشن سینما , گیمیفیکیشن شعبانعلی , گیمیفیکیشن مثال , گیمیفیکیشن مقاله , گیمیفیکیشن ویکی پدیا , گیمیفیکیشن ویکی , گیمیفیکیشن چیست , گیمیفیکیشن چیه , گیمیفیکیشن کتاب , گیمیفیکیشن کوکاکولا , گیمیفیکیشن یعنی چه , گیمیفیکیشن pdf ,