اگر در مجموعه یا سازمان خود به اضافه شدن گیمیفیکیشن به محصول یا خدمات خود فکر کردهاید و در تلاش هستید مشاور گیمیفیکیشن مناسبی برای خود انتخاب کنید، پیشنهاد میکنیم قبل از هرکاری، متن زیر را مطالعه کنید.
قدمهای موردنیاز برای آغاز فرآیند گیمیفیکیشن:
0. سوالات بنیادین:
- آیا دقیقا میدانید گیمیفیکیشن چیست؟
- آیا میدانید چه مشکلی در سازمان یا محصول خود دارید؟
- آیا از کاربردهای گیمیفیکیشن با خبر هستید؟
- آیا میدانید مخاطب محصول یا خدمت شما کیست؟
- آیا توانایی کسب اطلاعات و دریافت فیدبک را دارید؟
- آیا میدانید که از گیمیفیکیشن چه انتظاری دارید؟
- آیا میدانید مشاور با صلاحیت گیمیفیکیشن مطابق با صنعت و دغدغه خود را چگونه پیدا کنید؟
1- بررسی دقیق نیاز به گیمیفیکیشن
پیشنهاد میشود قبل از هرکاری، با یک مشاور و متخصص با سابقه گیمیفیکیشن گفتگو کنید. مدت زمان پیشنهادی حدود 2 تا 4 ساعت خواهد بود
که این شخص یا تیم میتواند در پاسخ به برخی از سوالات قدم “0” نیز به شما کمک کند.
2- تعریف دقیق مشکل یا موضوع
مشکل را بهصورت یک خطی بیان کنید، اگر بیشتر از یک خط است! به چندین مشکل تقسیمش کنید ولی از یک مشکل شروع کنید.
همه اعضای تصمیمگیرنده در تیم یا مجموعه خود باید در مورد مشکل یا دغدغه مطرحشده هم نظر باشند تا در فرآیند دچار سوتفاهم نشوید.
3- همفکری پیرامون مخاطبان و ویژگیهای کاربردی آنها
دموگرافیک، اطلاعات رفتاری و بهطور کلی پرسونای مخاطب را تحلیل و تدوین کنید و با اعضای تصمیمگیر، به اشتراک بگذارید.
توجه کنید از استفاده عباراتی مثل “همهی ایرانیا مخاطب ما هستن” یا “هرکی موبایل داره” یا “خانمهای خانهدار” و هر عبارت کلی اینچنینی پرهیز کنید.
4- طراحی نسخه آزمایشی و اجرای کوچک آن
پس از متوجه شدن مشکل و مخاطب حالا نیاز به نسخه اولیه برای اجرا و دریافت فیدبک داریم.
این مرحله بسیار به صنعت و زیرساخت محصول یا خدمت یا سازمان شما مرتبط است پس تنها هدف این مرحله “دریافت اطلاعات و فیدبک و نظرات” است.
5- طراحی و تدوین تایملاین فرآیند پیادهسازی کامل گیمیفیکیشن
مرحله “4” مرحلهی مهم و تاثیرگذاری است، چندین بار تغییرات و بهبود وضعیت یا بازنگری مشکل و مخاطب هم چندان دور از انتظار نیست.
اما پس از رضایتبخش بودن(100% خیر، 51 درصد کافیست برای خروج از مرحله 4) حالا وقت آن رسیده تا مراحل و زمانبندی قدمهای بعدی را تدوین کنید و به اشتراک بگذارید تا به اجماع برسد.
نکات کنکوری!
- اجرای گیمیفیکیشن بهصورت پروژهای اشتباه است، اما قطعا برای افزایش بلوغ سازمان یا افراد تصمیمگیرنده بهتر است بهصورت یک فاز آزمایشی آغاز شود.
- با مشاور گیمیفیکیشنی همکاری کنید که سابقه و قدرت تحلیل چندجانبهای نسبت به نرمافزار، بازاریابی، مناسب انسانی، کسب و کار و دیتاساینس داشته باشد.
- اگر در مرحله 4 به نتایج مناسبی رسیدید، بهتر است به راهاندازی دپارتمان گیمیفیکیشن در مجموعه خود فکر کنید.